Sprogudvikling

Vi hjælper dit barn med at udvide sit ordforråd og med at forstå, på hvilken måde de nye ord indgår i forskellige koblinger. Man spiser både i sit køkken derhjemme og på sin stue i vuggestuen. Og spiser har både noget at gøre med bananerbrød og ost.

Vi læser og taler sammen, øver rim og remser, og vi sætter ord på de ting, som barnet oplever.

De lidt større børn udfordrer vi hver dag i deres ordforråd, overvejelser og udtryksmåder, fx ved i en leg at stille spørgsmål og udvide dialogen. Vi stiller spørgsmålene sådan, at barnet inviteres til at fortælle og finde på og ikke blot svare ja eller nej.

Vi er nysgerrige på barnets fortællinger, og giver os tid til at lytte, udfolde og fastholde dialogen.

Sprogvurderinger og sprogudfordringer

Vi laver sprogvurderinger på dit barn, når det er 3 år, 4 år og 5 år, for at sikre os, at sproget er alderssvarende.

Selve vurderingen tager 30-45 min. Her får barnet stillet spørgsmål ud fra en standardiseret test lavet af Børne- og Undervisnings­ministeriet. Testen er et øjebliksbillede af barnets niveau på områder som fx genkendelse af ord, forståelse af forholdsord som af, på, ved siden af og at kunne rime.

Efter testen holder vi altid en forældresamtale, hvor vi taler om, hvad vurderingen har vist, og om der er brug for, at vi, og I som forældre, sætter ekstra ind på særlige områder i et stykke tid. Det er vores erfaring, at børnene hurtigt lærer det nødvendige, når vi gør en fælles indsats.

Hvis et barn har større udfordringer med sit sprog, kan vi tilbyde barnet støtte fra en talepædagog og/eller en sprogvejleder.

Talepædagogen er god til at afhjælpe problemer som stammen, udtale, at tale for hurtigt eller ikke at kunne sige bestemte lyde.

Sprogvejlederen giver os forslag til, hvordan vi kan styrke barnets sprog på de områder i sprogvurderingen, hvor barnet har udfordringer.

Dialogisk læsning

Vi har valgt at have særligt fokus på metoden: ”Dialogisk læsning”. Metoden gør det nemmere for børnene at lære at sige nye ord, at forstå deres betydning og deres sammenhæng med andre ord.

Vi laver små læsegrupper med 3-4 børn og en pædagog. I gruppen bliver den samme bog læst mindst tre gange. Første gang læses historien blot, anden gang finder man særlige ord, og tredje gang kan man knytte aktiviteter til teksten. Hvis fx gummistøvler er et udvalgt ord, kan vi tale om, hvor man kan finde gummistøvler i vuggestuen.

Stuens dagbog

På Aula skriver hver stue hver dag en dagbog. Her kan du læse om, hvad dit barn har lavet i løbet af dagen og se fotos fra aktiviteterne. Det kan danne baggrund for en snak derhjemme om barnets oplevelser. At tale med sine forældre om dagens aktiviteter, hjælper barnet til at sætte ord på, skabe forståelse for og bearbejde oplevelserne.

Du kan også se, hvilken bog dit barn er i gang med i sin dialogiske læsegruppe, og hvilke ord gruppen har særligt fokus på.

Morgensamling

I Legehjørnet holder alle stuer hver dag en morgensamling med alle de børn og voksne, der hører til stuen.

Her synger vi sange, læser rim og remser og bruger fagter. Vi taler med børnene om det, der optager børnegruppen lige nu, fx et tema som ”Naturens Vidunderlige Verden”, som hele huset arbejder med.

Børnene kan også fortælle om deres julegaveønsker eller fortælle om, hvad de har lavet i weekenden. Her er det trygt at øve sig i at tale foran andre.