Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børn i udsatte positioner

Der kan være mange grunde til, at et barn i kortere eller længere tid har svært ved at være en del af et fællesskab. Manglende sprogkundskaber, ændringer i familien, personlighedstræk, angst o. lign. kan gøre det svært at afkode andre børns handlinger og hensigter, og så bliver det rigtig svært at være sammen med dem på en positiv måde. Det kan resultere i, at barnet fx trækker sig fra andre, leger mest alene, slår og skubber, holder andre udenfor eller har svært ved at koncentrere sig.

Vi arbejder kontinuerligt på at arbejde tæt sammen med deres forældre og med de ressourcepersoner som kommunen stiller til rådighed. Det kan være en psykolog, talepædagog eller støttepædagog.

Vi laver også små grupper i hverdagen, som vi har erfaring for, at netop disse børn nemmere kan navigere i, og vi støtter dem i at lære sprog, aflæse ansigtsudtryk, kunne inkludere andre i leg o. lign., alt efter hvilke behov de enkelte børn har.

Særlig indsats

Ved behov for en særlig indsats for et barn laver vi altid en handleplan i samarbejde med forældrene. Planen beskriver detaljeret, hvordan vi sammen kan støtte barnet bedst muligt og afhjælpe fx sprogvanskeligheder, vanskeligheder ved at opbygge venskaber eller stoppe uhensigtsmæssig adfærd.

Læs mere om sprogudvikling i Legehjørnet 

Læs mere om personlig udvikling i Legehjørnet