Fællesskab

Dit barn er med i mange fællesskaber hos os - på sin faste stue, i mindre aldersopdelte grupper og i det store fællesskab med alle børn og voksne.

Her møder barnet mange børn i forskellige aldre og med forskellige måder at gøre tingene på, og lærer at man godt kan være tætte venner eller blot lege godt sammen, selvom man er forskellige.

Nogle gange kan et barn have lidt svært ved at komme med i en leg eller aktivitet. Så hjælper pædagogerne med at tilpasse legen, så der kan blive plads til en ekstra storesøster i rollelegen, eller der kan være en dommer med i fodboldkampen på sidelinjen med den voksne. Alle børn skal have mulighed for at være med.

Dit barn lærer at tage hensyn til andre, og tage ansvar for sig selv og fællesskabet, ved bl.a. at rydde op efter sig selv, deles om legetøjet, vente på de andre og løse små konflikter selv.

Rummelighed

I Legehjørnet omfavner vi alle vores børn og familier, lige som de er.

Vi har regnbuefamilier med fx to mødre, familier fra andre lande, sammenbragte familier og alle mulige andre slags familier. Vi lærer børnene, at vi alle sammen er lige gode og rigtige, og at man sagtens kan være venner, selvom man kommer fra forskellige familier. Vi er alle en vigtig del af det samme store fællesskab.

Børnene støttes i at være nysgerrige på sig selv og hinanden. Vi taler gerne med de større børn om deres undren over forskellighederne: Hvorfor har nogle børn to fædre og ingen mor? Hvorfor må nogle børn ikke spise svinekød? Hvorfor er vi forskellige? De samtaler er en god mulighed for at blive klogere på sin omverden og på sin egen baggrund.

Vi opfordrer alle børn til at prøve at lege med alt legetøj og deltage i alle aktiviteter. Hos os danser både drenge og piger rundt i kjoler, spiller fodbold og leger med biler.