Sammen om dit barn

Når dit barn starter i Legehjørnet, starter I som nærmeste familie også. Det er en stor oplevelse for alle, og der er meget nyt at tage ind både for barn, forældre og personale.

Som det første skal vi lære hinanden at kende, og vi skal have afstemt, hvilke forventninger der er til vores samarbejde om dit barn.

Grundlæggende er der tre ting, som vi lægger stor vægt på i samarbejdet mellem forældre og personale; gensidig tillid, ligeværdighed og et højt informationsniveau begge veje:

• Tillid til at vi alle vil samarbejdet, og til at vi alle ønsker det bedste for dit barn.
  • Ligeværdighed fordi du er ekspert i dit barn, og på hvordan dit barn trives i familien. Og fordi vi har en pædagogfaglig viden og kender dit barn på en anden måde fra fællesskabet i Legehjørnet.
  • Et højt informationsniveau fra begge parter sikrer, at vi alle ved, hvad der foregår af små og store begivenheder i barnets liv, og at vi alle kan justere efter det.

Det er vores mål, at alle fra familien føler sig velkomne her. Det er ikke kun personalets institution, det er også jeres.

Personalet er din ressource

Vi har stor erfaring fra vores mange års arbejde med børn, så vi har mange gode råd og erfaringer at give ud af. Du er altid velkommen til at spørge, hvis du har brug for en god ide til at få noget i hverdagen til at fungere derhjemme, stort som småt, som fx søvn, mad, ble, sut, nye søskende, skilsmisse o.lign.

Vi kan også hjælpe dit barn og dig, hvis barnet har større udfordringer med fx sprog eller uhensigts­mæssig adfærd. Du kan altid bede om en længere samtale, hvor vi kan gå mere i dybden.

Kommunikation i hverdagen

For at vi kan støtte jer bedst muligt, er det vigtigt, at du melder klart ud om, hvad der sker i barnets liv. Det kan være helt små ting, som fx at give os et praj om morgenen om, at barnet har sovet dårligt. Så ved vi, at barnet har brug for mere søvn, kan blive træt på et andet tidspunkt end normalt eller måske er lidt mere følsomt den dag. Når vi er forberedte, kan vi bedre give plads til det. Det kan også være store ændringer i barnets liv som fx skilsmisse, der kan have stor betydning for barnets trivsel.

Vi gør os ligeledes umage med at fortælle dig, hvad dit barn oplever hos os i løbet af dagen, og hvordan reaktionerne har været på det.

På Aula kan du desuden hver dag læse en dagbog fra dit barns stue, se billeder fra dagens aktiviteter og læse om kommende ture og arrangementer som fx sommerfest og julefest.