Indkøring

Det er en stor oplevelse for dit barn at starte i vuggestue.

Vi anbefaler derfor, at du sætter ca. to uger af til, at barnet kan prøve at spise, sove og lege på sin stue, og vænne sig til at kunne klare sig uden sine forældre.

Jo mere kommunikation, jo bedre

Fortæl om dine tanker og følelser om indkøringen til personalet, så kan vi nemmere tage hensyn til dit barn og dig. Personalet er altid klar til en grundig snak om dit barns trivsel og nye hverdag i denne periode.

Vi afholder desuden en samtale med alle forældre ca. tre måneder efter start. Her taler vi om, hvordan barnet har reageret, og om hvordan vi bedst imødekommer barnets behov fremover.

Du kan herudover også altid bede personalet om en samtale, hvis der er et særligt behov.

Sådan foregår indkøringen

De første dage af indkøringen er man typisk sammen med sit barn 1-1,5 time på stuen.

Den tredje dag prøver man at sige farvel til sit barn og sidder derpå i personalestuen med en kop kaffe. Det er godt at gå, mens barnet er i godt humør, hvis det er muligt.

Alt efter hvordan barnet regerer på at være alene på stuen, bliver du hentet, når barnet er mættet af oplevelser og indtryk. Børn reagerer forskelligt, så du kan blive hentet efter 20 min. eller have tid til at gå en lille tur.

Hvis du bliver hentet ind fra personalestuen efter 20 min., fordi dit barn er ulykkeligt, kan det være en god ide at gå med ind på stuen, og prøve at få barnet i godt humør igen og så gå hjem, mens det er en god oplevelse.

På fjerde og femte dagen prøver barnet som oftest at spise frokost på stuen og sove enten formiddags– eller middagslur.

Ugen efter er det den samme rutine i forhold til spisning og søvn, men nu udvides tiden, hvor barnet er på stuen uden forælder.

Hvis forældrene har svært ved at sætte nok tid af til indkøringen, anbefaler vi at fx bedsteforældre eller andre som barnet er trygt ved hjælper til.

I slutningen af uge to, og fra uge tre, kan barnet være på stuen hele dagen uden forælder.

Reaktioner på indkøring

Det er normalt at børn bliver kede af det, når de skal skilles fra mor eller far.

De fleste børn reagerer på indkøringen i et par uger, men du kan også opleve at dit barn er længere tid om at justere sig til sin nye hverdag.

Nogle børn reagerer først efter en uge eller to.

Når ens barn er kørt ind, kan barnet også godt blive kede af det, når mor eller far går. Så er du altid velkommen til at ringe og høre, om det går bedre. De fleste børn stopper meget hurtigt med at græde, efter at deres forælder er gået.