Overgang fra vuggestue til børnehave

I Legehjørnet deler vi vores vuggestuebørn op efter alder:

• 6 mdr. – ca. 2 år (Bamserne og Tumlingerne)
  • ca. 2 år – ca. 2 år og 10 mdr. (Hoppeboldene)

Opdelingen giver os god mulighed for at kunne tilgodese begge gruppers ret forskellige behov.

Når børnene er ca. 2 år og 10 mdr., starter de i vores børnehave.

Det kræver mange kræfter for et barn at skifte stue, så vi anbefaler en periode med kortere dage både ved start hos Hoppeboldene og i børnehaven.

Børnene på de modtagende stuer er generelt gode til at hjælpe de nye med at finde sig til rette i børnegrupperne.

Overgang til Hoppeboldene

Når det er ved at være tid til at skifte til Hoppeboldene, holder vi en overleveringssamtale mellem forældre og personale fra barnets nuværende stue og personale fra Hoppeboldene.

Den stue, der afleverer barnet, fortæller hvordan barnet trives her og nu, Hoppeboldene fortæller om, hvad det vil sige at gå hos Hoppeboldene, og forældrene har mulighed for at fortælle om barnets hverdag i hjemmet.

Inden starten tager en af barnets pædagoger barnet med på besøg et par gange hos Hoppeboldene, og barnet prøver at spise med og lege på stuen.

Den dag barnet starter hos Hoppeboldene, flytter en af pædagogerne fra Hoppeboldene, sammen med barnet, barnets ting fra garderoben i vuggestuen op til Hoppeboldenes garderobe på 1. sal.

Overgang til børnehave

Vi afholder også her en overleveringssamtale. Denne gang mellem forældre, personale fra Hoppeboldene og personale fra børnehaven.

Og på samme måde som ved overgangen til Hoppeboldene, vil dit barn komme på et par besøg i børnehaven med en pædagog fra Hoppeboldene og prøve at spise med og lege.

Eneste forskel er, at forældrene her skal være med til at lave en lille indkøring for barnet. Dvs. at en af jer skal være sammen med barnet på den første dag, og at den dag kun skal vare et par timer.